Kracht vanuit kwetsbaarheid

Kracht vanuit kwetsbaarheid

Kwetsbaarheid. Alleen het woord al roept vaak weerstand op. In een wereld waar hardheid en zelfredzaamheid worden geprezen, voelt kwetsbaar zijn al snel als falen. We worden geleerd dat je sterk moet zijn, dat je je rug recht moet houden en dat je altijd door moet gaan. Maskers, muren en mooie praatjes zijn overal geaccepteerd. Maar eerlijk laten zien wie je bent, met al je pijn, verlangen en leegte? Dat wordt vaak als te veel gezien. Toch geloof ik dat juist in kwetsbaarheid de grootste kracht ligt.

Voor ik hem ontmoette, leefde ik vanuit een overtuiging die me jarenlang overeind hield: ik dacht dat ik de wereld wel kon dragen. Voor iedereen was ik sterk. Mijn hoofd ging altijd door, ook als mijn lichaam allang had aangegeven dat het niet meer kon. Mijn lijf had me vaker een halt toegeroepen, maar ik luisterde niet. Ik stond telkens weer op en rende door, alsof stilstaan gevaarlijker was dan kapotgaan.

In augustus ontmoette ik hem. Vanaf de eerste seconde keek hij dwars door me heen, en - ik weet wel zeker - ik ook door hem. Het voelde alsof er geen masker meer mogelijk was, alsof we elkaar zagen op een manier die we zelf niet konden verklaren. Niet als liefde op het eerste gezicht. Het was anders. Het was een connectie. Voor het eerst voelde ik dat ik in alles mezelf kon zijn. Ik voelde me niet langer de drager, maar gedragen. Ik voelde me veiliger dan ooit. En juist daardoor durfde ik mijn muren te laten zakken. Ik durfde me kwetsbaar op te stellen.

Een maand later ging het bergafwaarts met me. In september viel ik van de trap. In december volgde een acute operatie: een inwendige bloeding die ik ternauwernood overleefde. Vijftien tot dertig minuten daarna had ik het niet meer kunnen navertellen. Ik had letterlijk aan de rand van de dood gestaan.

Ik kwam terug, maar niets was meer hetzelfde. Mijn leven stond stil. Liefde, werk, vriendschappen, gezondheid... alles gleed weg in een leegte die ik niet meer kon vullen. De wereld was ineens heel koud en kil geworden. Maar midden in die leegte was hij er. Zijn aanwezigheid, zijn blik, zijn warmte... ze herinnerden me eraan dat ik nog steeds kon liefhebben. Dat ik er mocht zijn. Dat ik, ondanks alles, nog leefde. Ik lag in bed maar bekeek de wereld door zijn ogen. Hij liet me zien wie hij was: hij bleef staan en liet me niet zitten.

Voor mij was het geen liefdesverbinding in de klassieke zin. Het was groter, dieper, iets dat ik alleen kan omschrijven als een levensconnectie. Hij werd iemand die ik altijd bij me wilde houden, iemand die ik wilde koesteren, omdat zijn aanwezigheid alleen al alles lichter maakte. Ook omdat ik voelde dat we veel voor elkaar konden betekenen. Alles tussen ons ging vanzelf. We deelden onze interesses, onze normen en waarden, onze humor. Er was een natuurlijke belangstelling in elkaars leven die zo moeiteloos voelde dat het leek alsof het altijd zo had moeten zijn. Ik deelde alles met hem: mijn successen, mijn angsten, mijn verlangens, mijn dromen. Dingen die ik vaak voor mezelf hield, maar die ik hem zonder enige moeite toevertrouwde.

Een jaar na onze ontmoeting verloor ik die verbinding. Niet omdat het gevoel er niet was, dat was er in alles, maar omdat hij worstelde met zijn eigen angst om kwetsbaar te zijn. Hij ontdekte gevoelens te hebben ontwikkeld. Gevoelens die ik allang had en kon plaatsen, maar die voor hem nieuw waren. Ik zag het in zijn ogen: verdriet, verscheuring, verlangen. Ik wist dat het hem raakte, net zo diep als mij. Zijn aanwezigheid, de manier waarop hij mijn ziel raakte, was voor mij genoeg. Het was alles. En dat draag ik, zelfs nu hij weg is. Maar voor hem leek liefde alleen maar betekenis te hebben als het een relatie kon zijn. En omdat dat tussen ons niet mogelijk was, wilde hij het wegdrukken. Waar ik kon leven met liefde zonder vaste vorm, met aanwezigheid alleen, daar zag hij slechts een onmogelijk pad. Nog dagelijks heb ik verdriet ervan en er is geen uur dat hij niet in mijn gedachten is. Hij is onder mijn huid, in mijn hart gekropen, en ik denk niet dat dat ooit zal veranderen. 

Zijn vertrek deed intens veel pijn, en dat doet het nog steeds. Want juist toen ik zelf had ervaren hoe breekbaar het leven is, hoe dun de lijn tussen dood en leven kan zijn, had ik het leven opnieuw gevonden in hem. In liefde. In verbinding. In kwetsbaarheid. En het verlies van hem voelt daarom misschien nog wel intenser en rauwer dan al het andere.

Dit alles heeft me wel geleerd wat kracht werkelijk is. Kracht zit niet in muren of controle, niet in alles dragen en niets laten zien. Echte kracht is durven voelen. Het lef hebben om lief te hebben, ook al weet je dat je kunt verliezen. Het is durven zeggen: dit doet pijn, ook als je bang bent dat je de ander daarmee wegjaagt. Maar om die kracht te hebben, moet je je eerst kwetsbaar durven tonen. Hij leerde mij kwetsbaar te zijn, en ik hoop dat onze verbinding ook bij hem een zaadje heeft geplant. Ik gun hem dat.

Misschien is kwetsbaarheid wel de enige echte kracht die we hebben in een wereld die voortdurend roept dat je sterk moet zijn. Want kracht zonder kwetsbaarheid is slechts een pantser. Maar kwetsbaarheid ís kracht. Het is het lef om mens te blijven, ook al zegt de wereld dat door moet gaan.

En misschien is dat wel mijn grootste overwinning: dat ik ondanks alles niet ben verhard. Dat ik nog steeds voel, nog steeds liefheb, nog steeds hoop. Misschien wel meer dan ooit. Maar dat ook verdriet me soms enorm overspoelt, zo rauw en allesomvattend dat het lijkt alsof ik opnieuw verdrink. Toch is zelfs dat een teken dat ik leef, dat mijn hart klopt, dat ik niet ben afgestompt. En liever een hart dat voelt, dat huilt en dat hoopt, dan een hart dat zich afsluit en niets meer durft.

Misschien herken jij dit ook: dat liefde niet altijd in de vorm komt die je verwacht, en dat kwetsbaarheid soms voelt als je grootste risico. Maar weet dit: kwetsbaarheid is geen tekort, het is geen zwakte. Het is je grootste kracht. Ook als verdriet je overspoelt, ook als leegte je beklemt. Het laat zien dat je leeft. Het laat zien dat je hart klopt. En juist daarin ligt de mogelijkheid om opnieuw verbonden te raken. Met jezelf, en met anderen die jou écht zien.

Back to blog